Daugelis modernių dyzelinių* variklių išmetimo sistemoje turi įrengtą DPF (FAP) suodžių filtrą, iki 95% sumažinantį kietųjų dyzelino dalelių (suodžių) išmetimą į aplinką.

* Kai kurie nuo 2018 m. gaminami benzininiai varikliai taip pat turi suodžių filtrus (GPF / OPF).

 

Degimo proceso metu DPF filtre besikaupiantys suodžiai periodiškai regeneracijos metu yra paverčiami pelenais, t.y. sudeginami aukštoje temperatūroje, taip mažiau teršiant aplinką kenksmingomis medžiagomis bei nemaloniais kvapais.

Dėl savo konstrukcijos bei daugelio išorinių faktorių DPF filtrai dėl įvairių priežasčių bėgant laikui praranda savo efektyvumą (dažniausiai viršijus 150.000-200.000 km ridą) bei pradeda kaupti savyje didesnį suodžių kiekį, nei gali išvalyti.

Užsikimšęs DPF suodžių filtras
Užsikimšęs DPF suodžių filtras

 

Dažniausios DPF / FAP / GPF filtrų gedimų priežastys yra šios:

  • pradėjęs labiau nei įprastai dūminti variklis (mechaninės problemos arba nekokybiškai atlikta galios didinimo procedūra)
  • prastos kokybės kuras
  • ne laiku keičiami arba blogos kokybės variklio tepalai
  • automobilio pagrinde naudojamas mieste, neišvažiuojant į užmiestį (savaiminė DPF regeneracija pagrinde vyksta važiuojant “greitkelio” režimu, jai įvykti reikia 20-45 min.)

Besikemšant suodžių filtrui, dėl didelio priešslėgio išmetimo sistemoje turime padidėjusias kuro sąnaudas, sumažėjusią variklio galinią, atskirais atvejais – dėl regeneracijai skirto kuro, patekusio į variklį, pakilusį tepalų lygį. Tai kenksminga varikliui dėl pablogėjusių tepalo lubrikacinių savybių bei per didelio jo kiekio.

 

DPF filtro mechaninis – cheminis plovimas

Kai priverstinė DPF filtro regeneracija kompiuterinės diagnostikos pagalba nebepadeda, naudojame planą B: DPF filtro plovimą tam skirtame įrenginyje specialaus skysčio bei suslėgto oro pagalba.

DPF suodžių filtro plovimo etapai:

  • Matuojamas vidinis slėgis filtre, taip tiksliau nustatant problemos dydį
  • DPF filtras išmontuojamas bei apžiūrimas vizualiai, vidinis slėgis darkart matuojamas mechaniškai
  • Plovimas. Suspausto oro bei specialių ploviklių mišinys cirkuliuoja DPF filtre, jį valydamas. Procesas vyksta uždarame DPF plovimo įrenginyje
  • DPF filtras džiovinamas, mechaniškai pamatuojamas jo vidinis slėgis po plovimo
  • Filtras montuojamas į automobilį: galutinai išdžiovinamas, pakartotinai matuojamas jo vidinis slėgis. Atliekami būtini veiksmai variklio valdymo kompiuteryje, “perkraunama” senoji DPF filtro užsikimšimo reikšmė.

Po sėkmingo DPF suodžių filtro plovimo turime:

  • didesnį variklio galingumą bei geresnes dinamines savybes
  • sumažėjusias kuro sąnaudas
  • nebelieka su DPF filtru susijusių klaidų bei pranešimų
  • sutaupome iki 90% naujo DPF / FAP filtro kainos

 

Kiek laiko trunka DPF / FAP / GPF filtrų valymas?

  • DPF filtro nuėmimas, plovimas, ir jo montavimas atgal užtrunka nuo 4 iki 6 valandų
  • Nuimto DPF filtro plovimas trunka nuo 1 iki 3 valandų (aktualu autoservisams, galintiems patiems atlikti mechaninę darbo dalį)

 

Kiek kainuoja DPF filtro plovimas? 

  • suodžių filtro nuėmimo, plovimo, bei montavimo darbai kainuoja nuo 220 EUR
  • nuimto suodžių filtro plovimas kainuoja nuo 150 EUR

 

 

Jei problema dar neaktuali: tinkama DPF filtro priežiūra.

Patikimiausias būdas tinkamai eksploatuoti suodžių filtrą – suteikti galimybę jam valytis (regeneracija).

Pasyvi DPF filtro regeneracija

Pasyvi DPF filtro regeneracija vyksta tada, kai automobilis juda pastoviu greičiu ilgesnį laiko tarpą. Tokiu atveju variklio valdymo kompiuteris, sekdamas DPF būklę, ir nustatęs, jog filtrą laikas valyti regeneracijai, turi laiko padidinti išmetimo sistemos temperatūrą iki tinkamos regeneracijai įvykdyti (550 – 680 °C), tokiu būdu pašalinant suodžių perteklių iš DPF filtro.

Taigi, išvažiavus “į trasą”, reikėtų važiuoti kuo pastovesniu greičiu nestojant bent 30-50 minučių, taip užtikrinant filtro regeneraciją. Tiesa, šiuos dalykus žino ne visi vairuotojai, todėl automobilių gamintojai numatė kitą automatinį DPF regeneracijos būdą.

Aktyvi DPF filtro regeneracija

Aktyvi DPF regeneracija – priverstinis automatinis papildomo kuro įpurškimas (angl. post injection), kai DPF filtro užsikimšimas pasiekia tam tikrą ribą (dažnai – apie 45%, tačiau matematinis DPF filtro prisipildymo suodžiais apskaičiavimas dažnai būna klaidingas), su tikslu padidinti temperatūrą DPF filtre taip, kad būtų galima pamėginti atlikti regeneraciją. Kodėl pamėginti? Nes didelė dalis transporto priemonių yra netikėtai užgesinamos pasiekus kelionės tikslą, o jis dažnai yra labai netolimas. Tokiu atveju filtro regeneracija atidedama iki kito bandymo ir tinkamų tam sąlygų. Daugelis automobilių, aptikus per didelį dalinį DPF filtro užsikimšimą, praneša apie tai vairuotojui prietaisų skydelyje. Tokiu atveju patariame neskubėti į autoservisą, tačiau negesinant variklio, sudarant tam tikras įmanomas apkrovas, važiuoti bent 80 km/h greičiu kuo pastovesnį laiką: nuo 15 iki 40 minučių.

DPF FAP GPF filtrų valymas plovimas regeneracija

Kaip pastebėti aktyvią DPF regeneraciją?

  • Veikiantys variklio aušinimo ventiliatoriai
  • Pakitęs variklio garsas
  • Padidėjusios kuro sąnaudos
  • Padidėję variklio sūkiai “ant laisvų”
  • Laikinas “Start – Stop” sistemos neveikimas
  • Itin karštos išmetamosios dujos ir aitrus jų kvapas (stenkitės atsitiktinai neįkvėpti)

 

DPF filtras kelia problemų VAG (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) automobilyje, pagamintame 2008 ir 2015 metais? Patikrinkime, ar procesui nepakišo kojos žalinga varikliui “Dieselgate” programinė įranga:

https://galingas.lt/blogas/nematoma-dyzelgeito-skandalo-puse/

 

Dėl platesnės informacijos ir rezervacijos laiko kviečiame susisiekti su mumis tradiciniais būdais.

 

* Plačiau apie benzininių variklių GPF filtrus:
https://www.infineuminsight.com/articles/passenger-cars/gasoline-particulate-filters/
https://www.aecc.eu/key-topics/gasoline-particulate-filter/ 
** Taip pat atliekame ir tradicinių bei SCR sistemų katalizatorių valymą