D.U.K.

Views: 4062

Dažniausi klausimai mums

 

Ar "čip tiuningas" kenkia automobiliui, varikliui?

Tokių gandų pagrindas – nepatyrusių programuotojų darbas ir prasta technikos būklė, kas Lietuvoje, deja, pasitaiko itin dažnai.

Kaip taisyklė, dauguma automobilių Lietuvoje, nepriklausomai nuo pagaminimo metų, turi 220.000-280.000 km ridą: visi suprantame, kodėl, tačiau tikimės jog būtent mūsų automobilio “istorija – tikra”. Taigi, privalote pažinoti savo techniką, ir nenustebti, jog virš pusės milijono nuvažiavusiam automobiliui (kitiems – vos perkopus 100.000 km ridą) retkarčiais reikalingas remontas, nepriklausomai, ar jis “čipuotas”, ar ne.

Skundų bei prašymų patikrinti kitų atlikto darbo sulaukiame dažnai. Dažniausiai sutinkamos klaidos dirbant su variklio valdymo programa:

  • Neteisingai nustatomas turbinos slėgis (pavojinga turbinai)
  • Kuro slėgis bei kiekis (pavojinga aukšto slėgio kuro siurbliui, purkštukams, ekologinėms sistemoms)
  • Sukimo momento ribotuvai (pavojinga jėgos perdavimo mazgams: sankabai, smagračiui, pavarų dėžei, bendra apkrova varikliui

Pagrindinės sąlygos, kurias vykdant, problemų dėl protingai padidinto galingumo vargu ar sulauksite:

  1. Tvarkinga, prižiūrėta technika
  2. Pakankama programavimą ir diagnostiką atliekančių meistrų patirtis
  3. Ne perdaug agresyviai sudaryta nauja variklio valdymo programa
  4. Sąžiningo elgesio su technika faktorius, bei savalaikė techninė priežiūra

Ar esate bandę žiūrėti vieną filmą 4K raiška, kitą – įrašytą VHS kasečių formatu? Skirtumas maždaug toks pats, tik ne visada iškart pastebimas: filmas – “tas pats”, kokybė – skirtinga.

Iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, kad visi daro tą patį – „įkelia failą“. Bet realybėje – skirtumas milžiniškas.

Mes kuriame arba adaptuojame programinę irangą remdamiesi konkrečiais jūsų automobilio duomenimis, technine būkle ir poreikiais. Nenaudojame universalių failų, nekeliam nežinomos kilmės turinio „iš interneto“, ir nesiimame rizikingų sprendimų be išsamios diagnostinės analizės.

Daugelis pigesnių paslaugų yra greiti sprendimai – dažnai be dėmesingos ir kokybiškos diagnostikos, atsakomybės, su failais, kurie skirti „visiems“ ir „niekam konkrečiai“. Gali veikti, gali neveikti. Blogiausiu atveju – gali sugadinti valdymo kompiuterį, DPF, sankabą, turbokompresorių ar kuro sistemą.

Nedirbame su tokiais kompromisais. Mūsų kaina atspindi kokybę, žinias, įrangą, patirtį ir atsakomybę už tai, ką darome. Jei kaina yra pagrindinis kriterijus – visada atsiras kas padarys pigiau.

Puikus klausimas – labai aktualus šiais laikais, kai kiekvienas su Bluetooth adapteriu jaučiasi diagnostikos ekspertu.

Sąvoką “kompiuterinė diagnostika” žmonės paprastai supranta skirtingai. Daugumos žmonių diagnostikos supratimas baigiasi ties aptiktų klaidų išvertimu į lietuvių kalbą ir jų trynimu.
Kompiuterinė diagnostika – tai darbas su gausiu duomenų srautu: svarbių parametrų įrašymas, analizė bei išvados.

Mėgėjiški diagnostikos įrankiai, tokie kaip OBD11, Carista ar ELM327 tipo adapteriai, dažniausiai komunikuoja tik su pagrindiniu ECU ir ribotu skaičiumi valdymo blokų. Jie naudoja paprastesnius, universalius PID’us, o duomenų prieiga dažnai ribota tiek pagal gamintojo protokolus, tiek pagal įrankio licencijavimo modelį.

Profesionali diagnostika – tai prieiga prie visų valdymo blokų, įskaitant vidinius gamintojo kodus, realaus laiko parametrų stebėseną aukštu atnaujinimo dažniu, komponentų aktyvavimą (actuations), adaptacijas ir firmware analizę. Be to, galime tikrinti CAN tinklo apkrovą, ryšio klaidas tarp modulių ir užfiksuoti net tas problemas, kurių mėgėjiški įrankiai net nefiksuoja.
Atliekant programavimą, mums būtina pilna sistemos būklės apžvalga, nes net nedidelė anomalija (pvz., silpnai reaguojantis jutiklis ar paslėpta klaida sub-sistemoje) gali turėti įtakos rezultatui. Pasikliaujame tik tuo, ką galime patys tiksliai išmatuoti, įvertinti ir dokumentuoti.

Kiekvienas mūsų atliekamas programavimo sprendimas yra paremtas patikrintais metodais, testuojamas realiomis sąlygomis ir pritaikomas konkrečiam variklio tipui bei poreikiams. Esame technologiškai kruopštūs ir aiškiai žinome, ką darome.

Jei po programavimo jaučiate objektyvius pakitimus – visada esame pasiruošę į tai reaguoti ir padėti. Tačiau jei „pojūčiai“ yra daugiau teorinio pobūdžio ar kyla iš noro ieškoti net ir menkiausios abejonės be realių pagrindų – nuoširdžiai siūlome rinktis kitus paslaugų teikėjus. Gerbiame visų laiką ir tikime konstruktyviu bendradarbiavimu.

Anksčiau talpinome programuojamų automobilių sąrašą šioje svetainėje. Dabar, darbų apimtims išaugus daug kartų, atliktų darbų svetainėje nebekaupiame. Keletą kartų per savaitę atnaujinamą kai kurių programuotų automobilių, sunkvežimių bei traktorių sąrašą rasite čia: www.facebook.com/galingas.chip.tuning

Taip pat – mūsų Instagram paskyroje: https://www.instagram.com/galingas.lt/

Vienareikšmiškai ne. Atmetant aukščiau minėtą nekokybiškų programavimo darbų klausimą, techniškai tvarkingas automobilis praeina TA patikrą be problemų. Jei automobilis techniškai netvarkingas (dūmina, arba yra nepakankamai prižiūrimas techniškai), problemų reikia ieškoti ne programavime.

Naudinga žinoti, jog pagal Lietuvos Respublikoje galiojančius įstatymus faktinis automobilio galingumas nuo realaus gali skirtis iki 20 procentų. Tai yra, pvz., 180kW turintis variklis visiškai legaliai važinėja keliais turėdamas tiek 144kW, tiek 216kW. Kita vertus, galingumas atliekant TA nėra matuojamas, o nauji galingumo rezultatai į automobilio techninį pasą nėra įrašomi.

Atliekame tik darbus, tiesiogiai susijusius su variklio valdymo programavimu: kompiuterinę diagnostiką, galios didinimą / mažinimą), ekologinių sistemų darbo korekciją, programuojame kai kurias automatines pavarų dėžes, matuojame variklių galingumą aukšto tikslumo 4×4 stendu.

Negaminame bei neprekiaujame automobilių vizualaus tiuningo detalėmis: spoileriais, grotelėmis, ratlankiais, langų tamsinimo plėvelėmis.

Dirbame su lengvaisiais automobiliais, mikroautobusais, sunkvežimiais, traktoriais, kombainais ir kita sunkiąja technika, taip pat – su kai kuriais vandens transporto varikliais.

Daugiau informacijos apie tai rasite musų interneto svetainės viršutinėje dalyje.

Yra sakoma, jog galia nurodo kaip greitai atsitrenksite į sieną, o sukimo momentas – kaip toli tą sieną su savimi nusitempsite. Tame yra daug tiesos.

Trumpa atsakymo versija. Sukimo momentas – tai variklio „raumenys“. Jis rodo, kiek jėgos variklis perduoda ratams.

Kuo didesnis sukimo momentas, tuo stipriau automobilis traukia, ypač esant žemoms apsukoms. Tai tas jausmas, kai automobilis stumia į sėdynę paspaudus pedalą.
Jėgos pojūtis prie mažų apsukų = sukimo momentas. Greitis prie aukštų apsukų = arklio galios.

Ilga atsakymo versija. Skaitant apie konkrečių automobilių variklių savybes matome dvi pagrindines charakteristikas – galią ir sukimo momentą. Ką šie rodikliai reiškia iš tikrųjų ir kaip juos suprasti?

Sukimo momentas ir galia yra rezultatas to, ką išvysto variklis, nuspaudžiant akceleratoriaus pedalą. Potencinė degalų energija vidaus degimo variklyje yra verčiama kinetine energija, kuri reikalinga važiavimui. Taigi, turime kelis terminus, kuriuos reikia žinoti.

  • Energija galima vadinti kūno galimybes atlikti darbą arba išskirti šilumą. Šiuo atveju energijos varikliui suteikia degalai arba baterijos, jei kalbame apie elektra varomus automobilius.
  • Darbas – kūną veikiančios jėgos modulio ir kūno poslinkio sandauga. Darbas gali būti matuojamas niutonmetrais.
  • Sukimo momentas – rotacinė variklio alkūninio veleno jėga. Kuo didesnį sukimo momentą išvysto variklis, tuo didesnį darbą jis gali nuveikti. Sukimo momento išraiška yra vektorinė, turi kryptį jis yra matuojamas niutonmetrais. Niutonas – jėgos matavimo vienetas, o metras – atstumo / nuotolio.
  • Galia – kaip greitai atliekamas darbas. Jamesas Wattas, kurio vardu ir pavadintas šis galios matavimo vienetas, nurodė, kad 1 arklio galios pakanka 33 tūkstančiams svarų pakelti į vienos pėdos aukštį per vieną minutę.

Taigi, sukimo momentas yra reikalingas šiam svoriui pakelti, o galia – tą atlikti greitai. Aukštą sukimo momentą ir mažai galios turintis variklis gali pakelti didelį svorį, tačiau darys labai lėtai. Tuo tarpu daug galios, bet žemą sukimo momentą turintis variklis didelio svorio pakelti apskritai negalėtų arba tai darydamas patirtų dideles apkrovas, kol būtų pasiektas tam tikras greitis.

Fiziką padėjus į šalį, egzistuoja ir kitokių paaiškinimų, kurie vaizdžiai iliustruoja, ką reiškia galia, o ką – sukimo momentas. Kada sunku, viską nudirba sukimo momentas. Tai yra, iš vietos greičiau pajudės tas automobilis, kuris turi aukštesnį sukimo momentą. Taipogi, didelis sukimo momentas reikalingas tempiant priekabas ar įsibėgėjant, kuomet stipriai padidėja oro pasipriešinimas, arba kylama į įkalnę.

Aukštą sukimo momentą turi sunkioji technika dėl akivaizdžių priežasčių. Pavyzdžiui, Volvo FH vilkikas su D16G varikliu išvysto 2650 Nm sukimo momentą ir 540 arklio galių. Didelis sukimo momentas reikalingas tam, kad vilkikas galėtų tempti sunkius krovinius. Palyginimui, 540 AG išvystė ir 2010-ųjų metų gamybos Ford Mustang GT500, tačiau turėjo tik 690 Nm sukimo momentą. Tam, kad pajudinti tokį automobilį iš vietos reikalingas mažesnis darbas nei išjudinti vilkiką.

Taip, žinoma.

Savo darbui, t.y. programinei variklio valdymo pusei, suteikiame laike neribotą garantiją (variklio valdymo programa – statinė, nesikeičianti reikšmė) su sąlyga, jog po mūsų darbą “nesikapstys” niekas kitas, ir jis nebus keičiamas, kopijuojamas ar analizuojamas.

Mechaninei programuojamos technikos daliai garantiją suteikti gali tik gamintojas.

Mūsų atliktiems mechaniniams darbams, yra suteikiamas 12-24 mėnesių garantinis laikotarpis, priklausomai nuo darbų pobūdžio.

Modifikuota variklio / pavarų dėžės valdymo programa yra laikoma autoriniu darbu, teisiškai prilyginamu intelektinės veiklos rezultatui.

Po to, kai automobilis palieka mūsų patalpas, pinigų gražinimas už atliktą darbą nėra įmanomas.
Jei paslauga atlikta nekokybiškai, jai galioja kokybiškai suteiktos paslaugos garantija.
Jei paslauga atlikta kokybiškai, tačiau nepasiteisina kliento lūkesčiai, pinigai bet kuriuo atveju nėra gražinami, tačiau visada įmanoma grąžinti originalią variklio valdymo programą. Programos turinį galima nukopijuoti, todėl tai – dar viena priežastis to, kodėl užmokestis už programavimo darbus nėra grąžintinas.

VAG grupė

Programuojame VAG grupės (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat) DSG / S-Tronic / Tiptronic AL551 / AL552 ir kt. automatines pavarų dėžes įvairiais tikslais:

  • padidinti sukimo momento ribotuvų reikšmes
  • pagreitinti pavarų perjungimą iki 20%
  • aktyvuoti starto kontrolę (Launch Control)
  • pakeisti pavarų perjungimo taškus ir sąlygas

Plačiau apie DSG (S-Tronic) pavarų dėžių ydas bei jų programavimą esame aprašę čia:

https://galingas.lt/blogas/dsg-pavaru-dezes-ju-programavimas/

Taip pat programuojame ir VAG grupės variatoriaus tipo bei tradicinės konstrukcijos hidraulines 8 pavarų automatines pavarų dėžes (pvz., AL551, AL552), pagrinde turint tikslą pakoreguoti hidraulikos darbą, perduodamo sukimo momento ribojimą bei tam tikras pavarų dėžės darbo sąlygas.

 

BMW

Taip pat programuojame populiarias BMW ZF6 / ZF8 automatines pavarų dėžes:

  • koreguojame sukimo momento ribotuvus
  • pagreitiname pavarų perjungimo laiką
  • koreguojame sukimo momento ribotuvus atskiroms pavaroms greitesniam startui

BMW ZF 8HP automatinės pavarų dėžės naudojamos daugelyje BMW automobilių, gaminamų nuo 2009 m.:

BMW 1 serija (E87, F20, F40, F52)
BMW 2 serija (F22, G42)
BMW 3 serija (E9x, F3x, G2x)
BMW 4 serija (F32, G22)
BMW 5 serija (E60, F10, F18, G30)
BMW 6 serija (E63, F12, G32)
BMW 7 serija (E65, F01, G11, G12, G70)
BMW 8 serija (G15)
BMW X1 (E84, F48)
BMW X3 (E83, F25, G01, G08)
BMW X4 (F26, G02)
BMW X5 (E70, F15, G05)
BMW X6 (E71, F16, G06)
BMW X7 (G07)
BMW Z4 (E89, G29)

BMW ZF8 pavarų dėžių programavimas
BMW ZF8 pavarų dėžių programavimas

 

Mercedes-Benz (7G-Tronic, 7G-Tronic+, 9G-Tronic, 7G-DCT, 8G-DCT)

FCA (Fiat / Alfa Romeo / Lancia / Maserati / Chrysler / Dodge / Jeep)

Porsche (PDK, PDK2, Tiptronic)

 

Dėl platesnės informacijos apie automatinių pavarų dėžių programavimą susisiekite su mumis tradiciniais būdais.

Gamintojai stengiasi uždirbti daugiau, ir nepriklausomi programuotojai šiuo atveju nėra itin mėgiami.

Vertinant oficialią gamintojo poziciją, garantija jėgos perdavimo mazgams (Powertrain) varikliui + pavarų dėžei gali būti nutraukta, jei galingumas bus padidintas ne pas patį gamintoją arba jo autorizuotą partnerį, kaip šiuo atveju elgiasi VW – Audi (dirba su ABT, MTM), Volvo (Polestar), BMW (BMW Performance), Toyota – Lexus, ir kai kurie kiti gamintojai.

Lyderiaujančių technologijose gamintojų niuansas – didelės paskutinių metų investicijos į negamyklinio programavimo (tiuningo) aptikimą.
Šiuo atveju – naujosios kartos Bosch MD1 (dyzeliui) ir MG1 (benzinui) variklio valdymo blokai turi tam tikrus duomenų “kaupiklius”, kuriuose fiksuojami originalų programos vientisumą pažeidę veiksmai, ir atsiranda reali tikimybė, jog gamintojo garantija bus nutraukta.

 

Trumpai kalbant, dyzelinu varomuose varikliuose derinyje su protingai sudaryta nauja variklio valdymo programa kuro sąnaudos dažniausiai iš tiesų sumažėja. Statistiškai nuo 5 iki 15%. Yra atskiras terminas mūsų darbo srityje – eco tuning (eko tiuningas), skirtas kuro sąnaudoms sumažinti, tuo pačiu padidinant variklio generuojamą sukimo momentą efektyviame darbiniame apsukų diapazone. Tai taikome automobiliams, vilkikams, traktoriams, ir kitai technikai.

Su benzinu varomais varikliais situacija dažniausiai kitokia: dėl variklio konstrukcijos sumažinti kuro sąnaudas didinant benzininių varikių galingumą yra dažnai neįmanoma.

Pasitaiko išimčių:

  • VAG grupės TSI/TFSI benzininių variklių programos korekcija derinyje su DSG pavarų dėžės valdymo programos modifikavimu
  • VAG grupės 1.0TSI / TFSI benzinu varomi varikliai, labai stipriai apriboti generuojant sukimo momentą, leidžiantį efektyviai įsibėgėti
  • Porsche didieji benzininiai varikliai

Stage 1 – laiko patikrintas, remiantis žiniomis apie konkretaus variklio ir pagrindinių mazgų konstrukciją, saugus sprendimas galingumui padidinti taip, kad rezultate turėti idealų galios / patvarumo / kuro sąnaudų balansą. Jokios realios rizikos stipriai sutrumpinti variklio ilgaamžiškumą, protingai eksploatuojant automobilį, nėra.

Stage 2 – gerokai geresnė dinamika, didesnė apkrova varikliui, sankabai, pavarų dėžei, taip pat stabdžiams. Variklio galia padidinama agresyviai, ir priklausomai nuo konkrečios situacijos, galimai reikalauja nedidelių mechaninių patobulinimų. Klientas privalo suprasti priešlaikinių gedimų riziką, priklausomai nuo to, kaip eksploatuojamas automobilis.

Stage 3 – stipriai modifikuota variklio valdymo programa itin agresyviems galingumo bei sukimo momento pokyčiams išgauti. Būtinos ženklios mechaninės modifikacijos. Klientas supranta nemažą gedimų riziką.

Neapgalvotus prašymus atlikti Stage 2 / Stage 3 galios didinimą dažniausiai išgirstame iš jaunų vairuotojų, dažnai vos įsigijusių savo pirmąjį automobilį, kuris kaip taisyklė būna ne jaunesnis nei 10-15 metų. Tokiais atvejais dažniausiai stengiamės suteikti reikalingą informaciją, paaiškinti galimas rizikas tam, kad klientui padėti išvengti remonto nuostolių, galimai sieksiančių didelę dalį automobilio rinkos vertės. Jei matome, jog klientas adekvačiai suvokia galimą riziką, o technika – tvarkinga (tas pasitaiko toli gražu ne visada), darome didesnį galingumą nei įprasta.

Pabrėžiame, jog automobiliams su galiojančia gamintojo garantija aukštesni nei “Stage 1” galingumo didinimo režimai pas mus neatliekami.

 

Galingumo matavimo stendą automobiliams naudojame tais atvejais, kai:

  • variklio konstrukcija, arba programinės įrangos versija yra tokia, kad reikalingas galios matavimas
  • yra iškilę klausimų dėl automobilio techninės būklės
  • klientas pageidauja turėti tikslius galingumo bei sukimo momento rezultatus
  • galios matavimo paslauga kainuoja papildomai. Partneris – “Dojus Agro”.

Dirbant su sunkiąja technika (traktoriais, kombainais, sunkvežimiais, vilkikais, ir kt.), sudarant naują variklio valdymo programą senosios pagrindu, yra naudojama speciali programinė įranga, žinios bei formulės, leidžiančios su minimalia paklaida užduoti naujus galingumo bei sukimo momento parametrus.

Lietuvoje padaugėjo atvejų, kai įvairūs specialistai, ieškodami būdų pelnyti klientų palankumą, važinėja po šalies ūkius bei siūlosi nemokamai patikrinti jau seniau mūsų arba kitų programuotojų atliktus darbus, ir kaip taisyklė, “randa”, kas “praleista”, “nepadaryta iki galo”, virtualiai arba realiai pamatuoja galingumą, pakeisdami rezultatus sau naudinga linkme. Neapsieinama be paskalų skleidimo įvairiuose forumuose bei diskusijų grupėse. Mes nuo tokios “konkurencijos” atsiribojame, ir turgaus iš šios darbo srities daryti nesame linkę.

Nors mūsų darbo srityje tokie atvejai tapo sąlyginai dažni, sėkmingai dirbame pabrėždami savo ilgametę patirtį, nuolatines investicijas ir tobulėjimą, remiamės sąžiningos konkurencijos principu.

Traktoriu čipavimas Galingas LT
John Deere traktorių “čipavimas”. Galingas LT nuotr.