Views: 6148
DSG (angl. direct-shift gearbox, vok. Direkt-schalt-Getriebe) yra Volkswagen automobilių gamintojų grupės sukurta automatinė pavarų dėžė, Audi automobiliuose pavadinta S-Tronic, o VW, Skoda bei Seat automobiliuose – tiesiog DSG. Pirmąkart pristatyta 2003 metais (VW Golf R32), vėliau pradėta naudoti praktiškai visuose VAG koncerno gaminamuose automobiliuose.
DSG konstrukcinis ypatumas – dviejų pavarų dėžių ir dviejų sankabų hibridas viename agregate, leidžiančiame itin greitai keisti pavaras. Pirmoji, išorinė sankaba atsakinga už nelyginių bei atbulinės pavaros perjungimą (1-3-5-7), antroji, vidinė – už lyginių (R-2-4-6). DSG yra itin greita: pavaros perjungimas trunka vidutiniškai 200 milisekundžių (0.2 sekundės). Tai šiek tiek lėčiau už „Formulės – 1“ bolidą (0.05s), tačiau daug greičiau už tradicinę hidraulinę automatinę pavarų dėžę su sukimo momento keitikliu. Tiesa, gamintojai deklaruoja 0.008s (!) DSG pavaros perjungimo laiką, tačiau informacijos apie tai įrodančius faktus rasti nebus lengva.
DSG dėl savo revoliucinės konstrukcijos neabejotinai prisidėjo prie to, jog šiandien Europoje virš 70% lengvųjų automobilių gaminami su automatinėmis pavarų dėžėmis.
Mažai kam žinomas faktas, jog pirmąkart dviejų sankabų pavarų dėžė buvo panaudota Porsche 962 lenktyniniame modelyje 1980 metais.
DSG pavarų dėžė – pakankamai sudėtingas mechanizmas, turintis daug pranašumų prieš tradicines hidraulines bei mechanines pavarų dėžes, bei neabejotinai – sau būdingų niuansų. Į DSG konstrukcijos ypatumus perdaug nesigilinsime: labai daug vertingos informacijos galima rasti internete. Tiesa, pagrinde anglų ir vokiečių kalbomis. Apžvelkime programinę DSG pusę.
Šiuolaikiniuose automobiliuose praktiškai visi komponentai yra kontroliuojami valdymo blokų (kompiuterių). Kuo sudėtingesnis mazgas, tuo sudėtignesnis jo valdymas. DSG pavarų dėžė – puikus pavyzdys.
Ne visi „žemėlapiai“ yra kritiškai svarbūs pavarų dėžės valdyme, ir žinoma, ne kiekvienas jų yra liečiamas modifikuojant variklių bei pavarų dėžių programas. Didinant (arba mažinant) variklio galingumą, dažnai koreguojamos (jei reikia) šios DSG pavarų dėžės valdymo programos vietos:
Teoriškai, dėl sudėtingo mechanizmo bei jo valdymo, programinė DSG pavarų dėžės dalis yra sukurta taip, kad tiek nauji, tiek besidėvintys komponentai veiktų adaptyviai: dėžės tepalo (ir aušinimo skysčio) temperatūra nuolat kinta, sankabos dėvisi, nuolat kaista ir vėsta, elektromechaninės dalies („mechatroniko“) komponentai (solenoidai, vožtuvai, davikliai) taip pat ilgainiui pradeda dirbti ne taip tiksliai, kaip buvo numatyta gamykloje. Kai kurių komponentų dėvėjimąsi arba nukrypimus nuo nustatytų normų įvairiose situacijose dėl vienų arba kitų priežasčių sėkmingai valdo bei toleruoja gamyklinė programa, ir tai yra numatyta jas kuriant.
Deja, ne visada: sąlyginai dažni variklio bei transmisijos programinės įrangos atnaujinimai išsprendžia kai kurias problemas, kurios buvo pastebėtos kuriant pavarų dėžę ir pritaikant ją konkrečiam automobilio modeliui, tačiau kita programinio broko dalis arba galimi patobulinimai lieka „už borto“ ir ties jais niekada negrįžtama dėl ribotų žmogiškųjų resursų.
DSG (S-Tronic) pavarų dėžių tipai ir žinomos jų problemos
DQ200 (0AM, 0CW) transmisija naudojama VAG grupės 1.0-1.9L darbinio tūrio varikliuose nuo 2007 metų.
DQ200 yra pirmoji ir vienintelė šio gamintojo 7 pavarų DSG pavarų dėžė su sausa sankaba. Šios pavarų dėžės, lyginant su pirmtaku DQ250, turi nemažai potencialių problemų bei gamyklinio broko. Pagrindinė problema – pernelyg greitas sankabos dėvėjimasis. Prailginti sankabos tarnavimo laiką galima originalios DSG DQ200 valdymo programos korekcijos pagalba.
Kitos žinomos DQ200 problemos ir simptomai:
Ką galime pasiūlyti DQ200 pavarų dėžės programai?
Kiti įmanomi patobulinimai (papildomi darbai – dėl kainos teirautis individualiai):
Situacijų pavyzdžiai:
Neefektyvi pavaros parinkimo strategija. Važiuojant ilgame posūkyje arba žiede, DSG parenka neteisingą pavarą: to rezultate turime vangią reakciją bėgėjimosi metu. Tai vyksta pagrinde dėl turbinos slėgio neatitikimo DSG parinktos pavaros atžvilgiu.
Delsimas įsibėgėjant ir parenkant pavarą. Ramiai važiuojant ir staiga nusprendus pagreitėti, automobilis reaguoja vangiai ir pavėluotai. Dar stipriau paspaudus akseleratoriaus pedalą, mašina staiga šauna į priekį. Tai įmanoma koreguoti: variklis ir pavarų dėžė gali reaguoti greičiau.
Važiavimas pernelyg žemomis apsukomis. DSG parenka aukštesnę pavarą esant itin žemoms apsukoms. Ramiai važiuojant <60km/h greičiu, DSG jau yra parinkusi 7 pavarą, ir automobilio variklis dirba 1000-1200rpm (apsukų per minutę) diapazone. Švelniai paspaudus akseleratorių, variklis ir pavarų dėžė ima skleisti girdimą ir juntamą vibraciją. Su laiku šie simptomai ryškėja, ir galų gale anksčiau laiko sugadinamas smagratis.
Situacija koreguojama keičiant pavarų perjungimo strategiją. Taip pat – išvengiant pernelyg dažno pavarų perjungimo aukštyn – žemyn. Tuo pačiu pailginamas sankabų ir pačios pavarų dėžės tarnavimo laikas.
Sportinis režimas (S). Didelė dalis vairuotojų pripažįsta, jog vairavimas „S“ režimu nėra itin malonus: netgi ramiai važiuojant, pavaros perjungiamos aukštyn per vėlai, o žemyn – per anksti. Rezultate variklis dirba triukšmingai ir neefektyviai kur sąnaudų atžvilgiu. „Galingas LT“ programinė įranga leis efektyviau išnaudoti „S“ režimą mieste, o pagal poreikį – labiau pritaikyti šį režimą priekabos ar namelio ant ratų tempimui.
Drebėjimas. Jei juntate sudrebėjimą judant ir bėgėjantis nuo itin žemo greičio, arba persijungiant pavaroms iš pirmos į antrąją – situacija yra dviprasmiška: arba pavarų dėžė / sankaba jau reikalauja remonto / keitimo, arba situaciją galima taisyti programiniu būdu, taip nutolinant remontą.
DQ250 (02E, 0D9) yra itin populiari transmisija, naudojama daugelyje VAG grupės variklių (pagrinde – 2.0TDI / 2.0TFSI / 2.0TSI ir 3.6FSI varikliuose) nuo 2003 metų ir su minimaliais patobulinimais gaminama iki dabar: ji laikoma vykusia ir patikima. Su modifikuota programine įranga ši pavarų dėžė geba „atlaikyti“ iki 600Ag ir 650Nm sukimo momentą. Naujausia DQ250 pavarų dėžės versija gavo DQ260 kodą (nuo 2018 metų).
Žinomos DQ250 problemos bei simptomai:
Ką galime pasiūlyti DQ250 pavarų dėžės valdymo programai?
Situacijų pavyzdžiai:
Neefektyvi pavaros parinkimo strategija. Važiuojant ilgame posūkyje arba žiede, DSG parenka neteisingą pavarą: to rezultate turime vangią reakciją bėgėjimosi metu. Tai vyksta pagrinde dėl turbinos slėgio neatitikimo DSG parinktos pavaros atžvilgiu.
Delsimas įsibėgėjant ir parenkant pavarą. Ramiai važiuojant ir staiga nusprendus pagreitėti, automobilis reaguoja vangiai ir pavėluotai. Dar stipriau paspaudus akseleratoriaus pedalą, mašina staiga šauna į priekį. Tai įmanoma koreguoti: variklis ir pavarų dėžė gali reaguoti greičiau.
Važiavimas pernelyg žemomis apsukomis. DSG parenką aukštesnę pavarą esant itin žemoms apsukoms. Ramiai važiuojant <60km/h greičiu, DSG jau yra parinkusi 7 pavarą, ir automobilio variklis dirba 1000-1200rpm (apsukų per minutę) diapazone. Švelniai paspaudus akseleratorių, variklis ir pavarų dėžė ima skleisti girdimą ir juntamą vibraciją. Su laiku šie simptomai ryškėja, ir galų gale tenka sugadina smagratį. Situacija koreguojama keičiant pavarų perjungimo strategiją, taip pat išvengiant pernelyg dažno pavarų perjungimo aukštyn – žemyn. Tuo pačiu prailginamas sankabų ir pačios pavarų dėžės tarnavimo laikas.
Sportinis režimas (S). Didelė dalis vairuotojų pripažįsta, jog vairavimas „S“ režimu nėra itin malonus: netgi ramiai vairuojant, pavaros perjungiamos aukštyn per vėlai, o žemyn – per anksti. Rezultate variklis dirba triukšmingai ir neefektyviai kur sąnaudų atžvilgiu. „Galingas LT“ DSG programinės įrangos modifikavimas leis efektyviau išnaudoti „S“ režimą mieste, o pagal poreikį – labiau pritaikyti šį režimą priekabos ar namelio ant ratų tempimui.
Drebėjimas. Jei juntate sudrebėjimą judant ir bėgėjantis nuo itin žemo greičio, arba persijungiant pavaroms iš pirmos į antrąją – situacija yra dviprasmiška: arba pavarų dėžė / sankaba jau reikalauja remonto, arba situaciją galima taisyti programiniu būdu, taip nutolinant remontą.
Maksimalios apsukos TDI varikliuose. Pilnai spaudžiant akseleratorių, DSG pavaras dažniausiai perjungia ties pat ribotuvu: 4500-4700 sūkių per minutę, priklausomai nuo programinės įrangos versijos. Siūlome ankstesnį pavaros perjungimo momentą: 3700-4000 sūkių per minutę diapazone. Taip automobilis įsibėgėja greičiau dėl efektyvesnio sukimo momento išnaudojimo. Tuo pačiu pailginamas variklio bei turbinos tarnavimo laikas.
DQ380 / DQ381 (0DE, 0GC) pavarų dėžė naudojama VW Golf GTI bei Golf R automobiliuose nuo 2017 metų. Taip pat Audi S3, skirtuose Kinijos rinkai (nuo 2016 metų).
Žinomos DQ380 / DQ381 problemos bei simptomai:
Ką galime pasiūlyti DQ380 pavarų dėžės valdymo programai?
Situacijų pavyzdžiai:
Neefektyvi pavaros parinkimo strategija. Važiuojant ilgame posūkyje arba žiede, DSG parenka neteisingą pavarą: to rezultate turime vangią reakciją bėgėjimosi metu. Dažniausiai taip yra dėl ne idealiai parinktos DSG pavarų dėžės valdymo programos konkretaus variklio atžvilgiu. Tai ištaisoma koreguojant programą.
Važiavimas pernelyg žemomis apsukomis. DSG parenką aukštesnę pavarą esant itin žemoms apsukoms. Ramiai važiuojant <60km/h greičiu, DSG jau yra parinkusi 7 pavarą, ir automobilio variklis dirba 1000-1200rpm (apsukų per minutę) diapazone. Švelniai paspaudus akseleratorių, variklis ir pavarų dėžė ima skleisti girdimą ir juntamą vibraciją. Su laiku šie simptomai ryškėja, ir galų gale tenka sugadina smagratį. Situacija koreguojama keičiant pavarų perjungimo strategiją, taip pat išvengiant pernelyg dažno pavarų perjungimo aukštyn – žemyn. Tuo pačiu prailginamas sankabų ir pačios pavarų dėžės tarnavimo laikas.
Sportinis režimas (S). Didelė dalis vairuotojų pripažįsta, jog vairavimas „S“ režimu nėra malonus: pavaros pažeminimas dažnai vyksta pernelyg žemuose sūkiuose, ir retkarčiais – perdaug aukštuose. „Galingas LT“ modifikuota S režimo programa leis pakoreguoti pavarų parinkimo parametrus taip, kaip norisi jums: originali versija dažnai nebūna idealiai suderinta su variklio parametrais.
DQ500 (0BH, 0BT) iš esmės yra patobulinta ir sustiprinta DQ250 pavarų dėžė. Montuojama pagrinde į VW Transporter bazės automobilius dėl didesnio sukimo momento perdavimo ir suvaldymo. Taip pat – į Audi TTRS bei RS3, VW Tiguan (tik Europoje), Audi Q3, Seat Alhambra su galingiausiais varikliais, bei dar keletą modelių.
Vertinant paprastai, ji tiesiog didesnė ir geresnė už DQ250. Dėl šios priežasties sąlyginai populiaru keisti DQ250 transmisijas į DQ500 galinguose automobiliuose, kaip VW Golf VII R, VW Golf VII GTI, Audi S3, ir pan.
Žinomos DQ500 problemos ir simptomai:
Ką galime pasiūlyti DQ500 pavarų dėžės valdymo programai?
DL501 (0B5) transmisija montuojama išskirtinai į Audi automobilius (S-Tronic): A4 / A5 / A6 / A7 / Q5 su keturių varančių ratų sistema Audi Quattro bei 2.0TSI/TFSI su 2.0TDI, 3.0T/TFSI, 3.0TDI, S4 / S5 / RS4-V8.
2013 metais DL501 buvo atnaujinta, bei pervadinta į DL501-Gen2 (generation 2).
DL501 iš esmės yra tvirčiausia S-Tronic (DSG) pavarų dėžė: gamintojas oficialiai jai deklaruoja maksimalų 600Nm sukimo momentą, realybėje gi ši pavarų dėžė, nekeičiant jos programinės įrangos, be problemų atlaiko 620-650Nm, o su rimtesne programine intervencija – iki 1000Nm (su padidinto našumo sankaba).
Ką galime pasiūyti DL501 S-Tronic pavarų dėžei iš programinės pusės?
Mechaninė DL501 ir kitų DSG / S-Tronic pavarų dėžių dalis genda itin retai: jų konstrukcija laikoma patikima. Sąlyginai dažnai pasitaikant rimtesniems, programiškai netvarkomiems DSG pavarų dėžių valdymo bloko (mechatroniko) gedimams, reikalingas remontas arba keitimas.
Mechatronic dalies remontas DSG / S-Tronic naudojant itin tikslias lazerinio suvirinimo technologijas, bei užtikrinant ilgesnį pagrindinių “mechatronic” dalių tarnavimo laiką, lyginant su gamykliniais sprendimais: “TMT servisas” Kaune: www.tmt.lt