Views: 430
Ekologinių sistemų: AdBlue, DPF, EGR, mažinančių aplinkos taršą (tiksliau – keičiančių išmetamųjų dujų sudėtį bei toksiškumą) paskirtis yra neabejotinai prasminga. Viskas būtų puiku, jei šios sistemos veiktų patikimai: būtų ilgaamžės, nereikalautų brangaus remonto bei priežiūros.
EGR vožtuvas (išmetamųjų dujų recirkuliacijos vožtuvas) yra praviroje padėtyje varikliui dirbant tuščiąja eiga (laisvoms apsukoms). Dėl nuolatinio EGR sklendės judėjimo bei besikaupiančių degimo produktų vožtuvo mechanizmas pradeda strigti, ko rezultate ilgainiui sugenda jo mechaninė arba elektroninė dalis. Ribojama variklio galia, o stringantis, praviras EGR vožtuvas verčia variklį dirbti naudojant jo paties išmetamąsias dujas vietoje 100% naujo oro, ko pasekoje naudojamas didesnis kuro kiekis tai pačiai energijai pagaminti, generuojama daugiau dūmų, sumažėja galingumas, o variklis “kvėpuoja” ir teršiasi iš vidaus savo paties išmetamosiomis dujomis.
DPF filtras (kietųjų dalelių, suodžių filtras) skirtas sulaikyti didžiąją dalį dyzelinio variklio degimo produkto – suodžių, ir vėliau, sukaupęs tam tikrą jų kiekį, vykstant DPF regeneracijai, paversti pelenais aukštoje temperatūroje, siekiančioje 650-700°C. Kadangi DPF filtras dažniausiai stovi iškart už turbinos (tam, kad turėti kuo mažesnį šilumos nuostolį vykstant DPF regeneracijai), automatiškai dideli temperatūriniai skirtumai tenka ir pačiai turbinai. Be to, DPF filtrui prisipildant suodžiais, susidaro nemažas slėgio pasipriešinimas, kuriam įveikti reikia papildomos energijos, t.y. kuro. Turbūt žinote, jog paties DPF filtro regeneracijai taip pat naudojamas papildomas kuras (post-injection). Problemos prasideda tada, kai DPF savo “atidirba” bei nebesugeba efektyviai išsivalyti. Taip pat procesą apsunkina gendantys slėgio arba temperatūriniai davikliai. DPF filtro tarnavimo laiką itin stipriai sutrumpina tokie svarbūs faktoriai kaip kuro bei tepalų kokybė ir neteisinga variklio priežiūra, kuro purkštukų bei oro tiekimo sistemos būklė: viskas, kas gali lemti didesnį nei numatyta dūmų (suodžių) kiekį.
AdBlue (SCR, arba angl. Selective Catalytic Reduction, liet. Selekcinės Katalitinės Redukcijos) sistemos idėja – labai sveikintina ir gera: į specialų katalizatorių purškiamas specialus vandeninis karbamido tirpalas. Rezultate azoto oksidų junginiai virsta vandens garais.
AdBlue skysčio cheminė sudėtis – 32,5% karbamido ir 67,5% distiliuoto vandens. Skystis, procesą valdant variklio kompiuteriui arba atskiram SCR valdymo blokui, įpurškiamas prieš dujų išmetimo sistemoje esantį katalizatorių. Įpurkštas į išmetimo sistemą, „AdBlue“ virsta amoniaku ir anglies dioksidu. Katalizatoriuje amoniakas reaguoja su azoto oksidais ir, jei visas procesas vyksta sklandžiai, reakcijos pabaigoje susidaro aplinkai nekenksmingi azotas ir vandens garai.
Skamba puikiai: teoriškai tokia sistema padeda net iki 90% sumažinti azoto oksidų išskyrimą į aplinką. Deja, realybėje AdBlue sistema linkusi dažnai gesti, o mažiau problemų su jos darbo sklandumu turi tik šilto klimato šalys, kur temperatūra retai nusileidžia žemiau 20°C. Beje, aukšta temperatūra sistemai taip pat kenksminga.
„AdBlue“ sistema blogai toleruoja tiek žemas temperatūras (pradeda stingti esant –5°C, užšąla esant –11°C), tiek aukštas (daugiau kaip 25°C), taip pat skystis netoleruoja ilgalaikio sandėliavimo. Keičiantis temperatūrai, karbamido kristalai atsiskiria ir užkemša AdBlue skysčio tiekimo sistemą, blokuoja jos siurblį, vožtuvus. Šie genda, ypač žiemą, o jų remontas ir keitimas kainuoja itin brangiai. SCR sistema susieta su daugybe papildomų
komponentų, kurie gali gesti.
Didžiausia problema yra tame, jog absoliuti dauguma gamintojų stipriai riboja variklio galią tol, kol sugedęs AdBlue sistemos komponentas nebus sutvarkytas arba pakeistas. Taip pat ir tuo atveju, kai skysčio lygis bake – pernelyg žemas arba sugedęs jo lygio daviklis. Kai kurių variklių (ypač lengvųjų automobilių) aplamai nebegalima užvesti, kol nebus sutvarkyta sugedusi AdBlue sistema. Taigi, prastovos bei nuostoliai – garantuoti.
Tokių sistemų kaip AdBlue, DPF, EGR laikinas išjungimas neretai tampa vienintele finansiškai neskausminga ir patikima priemone tęsti darbą su technika be priverstinių prastovų bei papildomų nuostolių. Pažymime, jog ekologinių sistemų išjungimas turi būti atliekamas tik laikinai, t.y. nuostoliams darbo proceso metu išvengti, ir po remonto veikti taip, kaip numatyta gamykloje.
Tiesa, lyginant žemės transporto taršą su pagrindiniais teršėjais, t.y. pramone bei jūrų transportu (laivais), lyginant ekologijos komponentų savikainą ir rinkos kainas, išvadas galima daryti dviprasmiškas, ir pasirinkimus palikti technikos savininkams.
Pateikiame pavyzdžius technikos, su kuria tenka dirbti dažniausiai, kalbant apie probleminių ekologinių sistemų darbo korekciją, kuomet išlaidos jų priežiūrai tampa sunkiai pakeliama našta: didelėmis išlaidomis, prastovomis, ir kitu galvos skausmu technikos savininkams.
New Holland W170C [2012]:
– sugedusios Adblue sistemos išjungimas
John Deere 7530 Premium [2008]:
180Ag/828Nm >> 220Ag/970Nm
+ pilnas EGR vožtuvo išjungimas [EGR OFF]
Massey Ferguson 8737 [2016]:
370Ag/1600Nm >> 410Ag/1760Nm
+ sugedusios AdBlue sistemos darbo korekcija
Darbas Latvijos ūkininkams.
Massey Ferguson 7724 [2015]:
+ sugedusios AdBlue sistemos darbo korekcija
Šiek tiek apie mūsų darbą bei variklių ekologijos sistemas – žiniasklaidoje:
Daugiau viešos komunikacijos: https://galingas.lt/mes-ziniasklaidoje/
Ekologinių sistemų darbas (ir galingumas bei sukimo momentas, žinoma) yra programiškai koreguojamas absoliučiai daugumai Europos, JAV, Azijos bei kitų žemynų rinkoms skirtų traktorių, statybų bei kitos paskirties sunkiąjai technikai:
John Deere, Valtra, New Holland, Massey Ferguson, Deutz Fahr, Fendt, Claas, Case IH, Kubota, Jcb, Caterpillar, ir kt.